De laatste tijd vallen mij een aantal zaken op. FIRE begint steeds meer mainstream te worden. In de traditionele media wordt FIRE steeds vaker op de kaart gezet. Het opvallende daarbij is dat niet de traditionele FIRE bloggers, maar verschillende Finfluencers in beeld worden gebracht.
Wat zijn de verschillen en waardoor zijn de Finfluencers zo in opkomst?
De gemiddelde FIRE blogger werkt in finance, IT of heeft een technische/engineering achtergrond. Dat merk je vaak aan de inhoudelijk technische uiteenzetting in de blogposts.
Doordat de omgeving meestal niet weet dat deze bloggers met FIRE bezig zijn, bloggen ze grotendeels anoniem. Het voordeel daarvan is dat een eerlijke ongenuanceerde mening kan worden gegeven. Behalve een reclame banner hier of een affiliatie link daar, hangt er geen verdien model aan het gemiddelde FIRE blog.
Hoe zit het dan met de Fincluencers?
Het grote verschil met de FIRE bloggers is de achtergrond. Vaak hebben de Finfleuncers een marketing of communicatie achtergrond en maken ze een commercieel product van FIRE. Ze geven de reis naar FIRE een gezicht en treden uit de anonimiteit. Met veel gebruik van social media en een mooi verhaal bij de behaalde resultaten. Naast de boodschap die zij brengen hebben ze ook een ander verdien model. Vaak in boekvorm of in een betaalde coaching.
Verder vallen de verschillen tussen de Finfluencers op. Van inhoudelijk mooie producten zoals van Ernst-Jan of Adine, tot Finfluencers met onconventionele adviezen over beleggen in één aandeel, all-in gaan in bitcoins of het gebruik van hefboom producten via Forex trading. Ook was ik verbaasd dat Rapper Boef, beleggingsadvies geeft, maar dat kan ook meer aan mij dan aan Rapper Boef liggen 😉
Toch lukt het de Finfluencers wel om FIRE meer mainstream te krijgen. Misschien zouden de bloggers en Finfluencers wat meer naar elkaar moeten kijken. Bloggers die uit de anonimiteit stappen en hun verhaal beter zichtbaar maken. Finfluencers die hun expertise beter onderbouwen en toegevoegde waarde geven ten opzichte van de kennis die grotendeels al gratis op internet te vinden is.
De tijd zal het leren, maar ik verwacht dat beide groepen verder in elkaar zullen opgaan. Steeds meer FIRE bloggers met een gedegen verdien model en een groeiende groep Finfluencers met een onderscheidend product.
En ikzelf? Ik blog al niet volledig anoniem en heb op dit moment geen commercieel product dat ik wil verkopen. Morgen kan alles weer anders zijn…