222.222 is de kilometerstand van onze Opel Corsa. Gisteren, donderdag 9 augustus, heeft onze auto deze stand bereikt.
Toen Martina en ik onze auto 6 jaar geleden kochten, had de toen 4½ jaar oude auto 54.000 km op de teller staan. De auto stond bij een lokale Opel dealer te koop voor ongeveer €1500 onder de marktwaarde. De reden van deze lage prijs was de tamelijk slechte lak. Aan beide zijkanten van de auto zaten op de dorpels een paar grote krassen. Ook de lak aan de voorzijde was niet in de staat die je van een 4 jaar jonge auto zou verwachten. Wel was de auto van alle gemakken voorzien. Airco, cruise control, automaat. sportstoelen en parkeersensoren.
Over de aankoop had ik goed nagedacht. Ik wilde een iets oudere Opel Corsa met weinig kilometers. NAP en dealer onderhouden. Het liefst full-options, maar minimaal automaat en airco. De lakschade vind ik niet zo belangrijk. Krassen rij ik er zelf ook af en toe op. Een auto moet mij zo comfortabel mogelijk van A naar B vervoeren en technisch betrouwbaar zijn. Daarbij het liefst zo laag mogelijke kosten per kilometer.
We hebben in de afgelopen 6 jaar ruim 28.000 km per jaar gereden. Voornamelijk provinciaal en snelweg. Na de 6 maanden garantie is de auto nog slechts 1 keer bij de dealer binnen geweest tijdens een vakantie in Drenthe omdat de verlichting was uitgevallen. Iets met een aarde draad die was losgeraakt. Daarnaast gaat de auto trouw 2 keer per jaar voor een onderhoudsbeurt naar “een mannetje.” Daar betaal ik scherpe prijzen op onderdelen, slechts 40 euro per uur arbeidsloon en worden onderdelen nog wel eens gerepareerd in plaats van vervangen.
De exacte kosten per kilometer heb ik niet inzichtelijk. Ik houd pas vanaf afgelopen januari een kasboek bij. Wel heb ik de volgende kosten paraat: Wegenbelasting is 43 euro, WA & Casco verzekering rond de 30 euro. Per kilometer gebruik ik ongeveer 13 cent benzine. Ja, je leest het goed, het is een benzine motor. Deze kilometer stand heb ik niet met een diesel motor gehaald.
Wat is het geheim van deze lange levensduur? Ik denk in eerste instantie een beetje geluk. Daarnaast ben ik niet zuinig op de lak, maar moet de auto technisch 100% in orde zijn. Voor ieder dingetje of rammeltje rij ik direct langs mijn onderhoudsmannetje. Verder rijd ik meestal maar 100 km per uur op de snelweg. Een rustig toerental rond de 3000 toeren zal ook helpen voor de levensduur van de motor. Op het stuk Randstad naar Drenthe van 220 km scheelt dit maar 12 minuten tussen constant 100 kilometer per uur of de maximale snelheid waar dat mogelijk is.
En de toekomst? Ik hoop dat de auto de komende 3 jaar zonder al te veel kosten doorkomt. 300.000 km lijkt mij een mooie kilometerstand. Bij iedere volgende grote reparatie zal de afweging worden: “Onderdeel nog repareren of gehele auto vervangen?”
De gemiddelde YOLO hoort met opgetrokken wenkbrauwen of meewarig schuddend mijn verhaal aan terwijl hij zijn dealer onderhouden auto weer inruilt zodra de asbak vol zit. En dan denk ik weer:
“Koop jij maar een mooie nieuwe auto om bij jouw buren, vrienden en collega’s te pronken. Allemaal compensatiegedrag omdat je in de uitzichtloze ratrace zit, maar dit zelf niet ziet. Ik ben liever HOT met een hypotheekvrije woning en minder werken.”
Indrukwekkende kilometerstand voor een kleine benzine! Eeg knap. Ik hoop dat 300k haalbaar is.
En wees niet bang, jullie zijn HOT 😉
Het blijft een afweging. Misschien houd het volgende week op, misschien nog 5 jaar mee 😉
Goed bezig en ik geef jullie helemaal gelijk! Ik kocht mijn allereerste auto 3 maanden geleden. Dat is wel een diesel, 16 jaar oud, met nu iets van 295.000 op de teller. De garageman vertelde dat hij zelf in hetzelfde type auto reed en dat hij die met 600.000 op de teller verkocht heeft. De nieuwe eigenaar reed hem in de prak…
Eh, ik neem aan dat die wegenbelasting per maand is? Hier is het iets van 80 euro per jaar, heb ik begrepen… Kilometerprijs qua brandstof komt op ongeveer 6 cent. Maar mijn verzekering is wel duurder, want all-risk en nul schadevrije jaren. Ik betaal zo’n 45 euro per maand.
Hoi Lonneke,
Inderdaad, de wegenbelasting is €43 per maand.
Mooi dat Spanje daarin goedkoper is en €45,- per maand verzekering zonder schadevrije jaren is ook heel netjes. Een mooie deal!
mooie kilometerstand! en mooi doel.
wij willen ook (minimaal) de 300.000 aantikken met onze benzine auto (nu 175000). en hebben nog een kleine ford Ka. daar rijden we niet veel mee, maar jaarkosten zijn 100€ verzekering, minimale wegenbelasting (hoeveel moet nog helder worden na verhuizing), 1x per maand een beetje benzine en €17.50 per jaar voor APK. O, ja en wat duimen dat hij weer door de APK komt. Overige kosten al jaren €0,- 🙂
Lage kosten Joost. Zeker met 2 auto’s.
Kosten van je brommer vallen ook mee?
Mooie stand! Ik heb mijn Aygo weggedaan toen de teller op 170.000 stond. Toen kreeg ik een mooie kans om bijna helemaal gesubsidieerd te gaan rijden in een hybride. Nog totaal geen spijt van, maar ik ben natuurlijk wel benieuwd of ik met mijn trouwe driecilinder ook zo’n stand had kunnen bereiken! Die auto had ik 7 jaar, waarin ik één keer – naast de beurten – extra kosten heb gehad: net iets minder dan 250 euro voor een kapotte waterpomp na 3 jaar. Net buiten de garantie.
Met m’n Yaris heb ik nu ook alweer een dikke 100.000 op de teller. Ook die is nieuw gekocht en nu bijna 5 jaar oud. Van mij mag daar nog wel minstens evenveel bijkomen. Prima auto, heel betrouwbaar en voordelig om te hebben, qua wegenbelasting e.d.
Waarschijnlijk wordt de accu de grootste kostenpost over een aantal jaar, maar tot nu toe lekker goedkoop en betrouwbaar.
Mijn vorige auto is helaas niet verder gekomen dan 243.000. Ook benzine. Hij deed het nog prima, maar er kwam wat groot onderhoud aan waar ik niet aan wilde.
243.000 is een hele respectabele afstand. Is de nieuwe auto al definitief?
Grappig, wou ook een post doen toen we de 222 222 km stand haalden. Met foto van de km stand en zo.
Dus ik de kilometerteller in het oog houden … en toen verdween het uit mijn hoofd en voor ik er erg in had zaten we aan 223 000 km! D’oh! Nu wacht ik op de 250.000 km…. Ook een benzine bij ons, en ook een Opel. En ja, wij hopen er ook de 300.000 km mee te halen. Paar jaar terug aardig wat kosten aan gehad maar de laatste twee jaar loopt het heel vlot dus hopelijk blijft het zo voor de komende jaren.
Die blauwe combo van jou kan nog jaren mee. Zeker als jij op de fiets of scooter naar je werk gaat.
Zwarte combo en ik ga dan wel met de scooter maar de vriendin gaat met de auto naar het werk (en neen, ik krijg haar niet op een brommer, al geprobeerd). Dus er komt elke week 200 km slijtage bij.
10K per jaar is niet veel.
Mooie stand, Chris! Gefeliciteerd! Die 222.222 haalde ik ook met mijn oude (benzine) Passat uit 2001, zelfs de 333.333 is voorbijgekomen en toen werd hij total-loss gereden. Auto’s uit die tijd zijn echt ijzersterk en zo’n “mannetje” houdt het onderhoud betaalbaar. Mijn diesel gaat nu richting 191k, zal de stand in de gaten houden voor een foto momentje 😉
Ik ben benieuwd, maar jouw Audi zal ook zeker 3 of 4 ton halen.
herkenbaar hoor, hier ook helemaal blij met een kleine goedkope (lichte! ) skoda uit 2006. gekocht met slechts 35000 op de teller… 1x per jaar de apk/onderhoudsbeurt (we rijden dan ook geen 28000 per jaar :p) rijden heerlijk 1:17, wegenbelasting slechts 35 per maand en verzekering ietsje duurder (ik denk nog wa casco of wa all risk..niet meer nodig..d us weer eens naar kijken ) ook bewust maar 1 auto ook al is mn man daar alle dagen mee naar zn werk, als ik m echt nodig heb, kan hij met scooter of fiets. ikwerk fulltime thuis en heb daarvoor een bakfiets.. ideaal 😉 (ik ben gastouder) idd geen bak om de buren mee jaloers te maken, gelukkig hebben we die drang ook totaal niet!!
klinkt als de juiste keuze gemaakt!
Die prachtige kilometerstand hebben wij ook nét gehaald met onze vorige auto. Daarna was het een en al ellende, hoge onderhoudskosten, het een na het andere onderdeel hield ermee op.
Inmiddels al weer bijna twee jaar blij met een forse gezinswagen, met 4 opgroeiende kids geen overbodige luxe. Geen idee van de huidige kilometerstand maar we gaan gewoon weer voor de 222.222 of meer!
Klinkt goed!
Onze benzine auto, een Ford, zit op de 331,000 km. we hopen dat ie de 400,000 haalt…. hij is nu 10 jaar oud.
Knap hoor!