Volgens de planning die ik eerder heb gepost, wil ik in de komende 2 jaar thuis een minimalisatie en optimalisatie slag slaan. Minder tijd kwijt aan huishoudelijke taken en meer vrije tijd creëeren voor leuke dingen.
Voor het gemak noem ik dit de thuis tweaking blogpost, allitereert ook nog eens lekker weg!
Wat valt er bij ons thuis onder het tweaken:
- Ongebruikte zaken op marktplaats, naar de kringloopwinkel of het gemeentelijke afvaldepot.
- Kastruimte creëeren zodat er minder losse zooi rondslingert.
- Open kasten vervangen door dichte exemplaren. Sneller schoonmaken en minder stof verzamelen.
- Materialen hun eigen plek geven zodat ze gemakkelijk zijn terug te vinden.
- Verminderen van het aantal merken toilet artikelen naar één, hooguit twee.
- Alleen levensmiddelen op voorraad leggen die we regelmatig gebruiken.
- Zoeken naar oplossingen in huis die het leven gemakkelijker maken.
We hebben in de afgelopen twee jaar al een aantal zaken opgepakt:
- Kastdeuren in een open nis van Martina’s woman’s cave laten plaatsen om stofvrije kastruimte te creëren.
- Bijna 600 boeken in één koop door een opkoper via Marktplaats laten ophalen. Hij tevreden voor zijn pas opgestarte 2e hands boekhandel, wij ook blij met de 60 euro die we met een enkele advertentie ontvingen. Geen geleur & gezeur met de verkoop van losse boeken.
- Vier gereedschapskoffers in verschillende kasten vervangen door een grote gereedschapswagen. Nooit meer zoeken naar die ene tang.
Vervolg stappen:
De komende maanden wil ik samen met Martina kritisch door al onze spullen lopen. We willen immer kleiner gaan wonen in de toekomst.
Hebben jullie thuis ook een optimalisatie slag gemaakt en heb je daar ter inspiratie mooie voorbeelden van?
Een scanner kopen, en zoveel mogelijk papieren wegscannen. Er is maar weinig dat je echt moet bewaren namelijk.
En dichte kastruimte doet wonderen. Wij hebben, inclusief kledingkasten, 11 meter kastruimte in huis. En dat zorgt ervoor dat er niets hoeft rond te slingeren.
Digitaliseren van de administratie ben ik idd langer over aan het nadenken. Jaren geleden al eens een voorbeeld van Esther Jacobs gelezen. Diploma’s en Hypotheekakte zullen we als hardcopy moeten houden. Ik vraag me af of er lijstjes in omloop zijn met wat er wel of niet als hardcopy bewaard dient te worden?
Ik heb bij Meer Geld Minder Stress wel eens een lijstje: https://www.meergeldminderstress.nl/hoe-lang-bewaar-je-wat/
hmmm, in ieder geval een mooi uitgangspunt. Ik zal de komende weken eens verder spitten.
Ik heb paar jaar terug dichtbij meegemaakt hoe je bij brand alles kwijt kunt raken. Gelukkig niet bij ons, maar wel erg dicht bij (in een flatgebouw). Dat heeft mij aan het denken gezet over wat gedigitaliseerd moet worden, maar ook dat je minder spul in huis moet hebben. Want je bent alles zo kwijt bij zo heftige brand. Sindsdien ook bezig om minder spul in huis te hebben.
In ieder geval ook je verzekeringspapieren digitaal bewaren in een of andere cloud, zodat je bij brand daar altijd bij kunt komen (b.v. op je mobieltje).
Verder ook alle foto’s inscannen, zodat je niets kwijt bent bij brand.
Een brand is altijd heftig Bon,
Diploma’s en foto’s heb ik al grotendeels als back up. De rest moet snel volgen.
Harddisks kunnen ook verbranden. Daarom heb ik een server op een externe locatie staan, bij familie. Want ik vertrouw ‘de cloud’ niet.
Te good old NAS discussion 😉
Een raid 1 NAS in de gangkast met kopie naar een 1TB dropbox account. Met een toekomstig huis in Drenthe is een 2e NAS het overwegen waard.
There is no cloud it’s just someone else’s computer 😉
Ja, ik weet het. Maar je moet toch wat doen. Een cloud is beter dan niets en ja, 100% veiligheid is kolder. Alles kan gehackt worden, maar je kunt het hen wel moeilijk maken met lange wachtwoorden en elke maand de wachtwoorden veranderen. En dan is het nog steeds niet 100%.
True. Was ook een beetje ironisch bedoeld. Groot gedeelte van de investeringen zijn enen en nullen, en geen munten in een oude sok. Dus als dat kan, kan een documentje of een foto op een betrouwbare/veilige cloud provider imho ook gewoon.
De lange wachtwoorden of zelfs wachtzinnen gebruik ik ook. Iedere maand veranderen dan weer niet. 1Password is my friend
Oh, mijn lievelingsonderwerp 😉
Ik heb praktisch geen eigen spullen, alleen wat nodig is met ons zeskoppig gezin. Hoewel ik de laatste tijd wat kringloopdingen heb neergegooid omdat ik het opeens nogal kaal vond.
Anyway. Als je eenmaal begint met dingen minderen, word je vanzelf creatiever. Je kan prima tosti’s maken in een koekenpan of wafelijzer en meer dan twee typen glazen heb je niet nodig. Glazen bakjes van de ikea zijn mijn lievelingsdingen in de keuken, want ovenschaal, broodvorm, serveerschaal, bewaarbak, invriesbak en daardoor heb ik geen folie nodig. In een dutch oven maak je alles, van yoghurt tot brood tot stoofschotels. Een veiligheidsscheermes (een ouderwetse) kost minder geld en hoef je niet elke maand weg te gooien omdat er een nieuw merk is. Een 3-in-1 jas scheelt je een stuk of vier jassen die het allemaal net niet zijn aan de kapstok. (en het is hier van -20 tot +30, dus het werkt ;))
Alles wegdoen dat je een jaar niet hebt gebruikt werkt bij mij prima. Ik heb nog nooit iets gemist. Ooit is nooit. Niet meer van iets (borden, glazen) dan je mensen in je huis hebt, scheelt veel troep. De hoeveelheid spullen beperken door er een bepaalde niet te overschrijden ruimte voor aan te wijzen (plank, doos, kast) scheelt dat hobby’s enzo ‘ontploffen’.
Voor je telefoon kan je een app downloaden die van je foto’s pdf’s maakt. Heb je geen scanner nodig en voorkomt dat ’te scannen’ dingen zich opstapelen.
Verzekeringspapieren heeft je verzekeraar ook. Als je maar een paar verzekeringen hebt, kan je best onthouden waar je die hebt lopen. Heb de documenten op mijn laptop, mail ze zo nu en dan naar mijn protonmail account en dat is het.
Eerst je spullen opruimen (wegdoen) en dan pas kasten kopen is handiger dan eerst je rommel organiseren en dan wegdoen en kasten over hebben.
Nu is mijn reactie langer dan jouw post, waarvoor excuses. Maar zoals ik zei, lievelingsonderwerp 😉
Ah gezellig, een post uit het hoge noorden. Geen excuses hoor Gerlinde, juist leuk dat je zo uitgebreid reageert. De blog titel zegt niet voor niets: voor gevorderden.
Voor mij de 2 belangrijkste: Eerst wegdoen, dan kastruimte. Zeker omdat we komend jaar kleiner willen gaan wonen. De app voor foto naar PDF ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Ik had al een app gevonden om foto albums te digitaliseren.
Wij zijn hier ook nog steeds bezig met het huis tweaken.
Na een aantal jaar denk je echt wel alle brol geloosd te hebben en dan ga je nog eens door een paar kasten en mag je toch weer naar het recyclage park rijden … Zucht.
En een bewijs dat een mens echt wel veel te veel stuff koopt!
Toen Martina en ik gingen samen wonen in haar appartement heb ik mijn hele inboedel, uitgezonderd meubels, op zolder van mijn moeder opgeslagen. Nadat we samen een huis hadden gekocht, is we de hele zooi weer opgehaald en samengevoegd. Je wil niet weten hoeveel zooi we op de rommelmarkt hebben verkocht naar de kringloopwinkel hebben gebracht. Bijna 2 slaapkamers vol.
Wij zijn 8 jaar geleden naar hier verhuisd. En nog staan er twee dozen van ons in het tuinhuis van mijn ouders … En neen, we hebben geen flauw idee meer wat er in zit…
Ik kom per toeval op je blog. Even snel doorgelezen en ik voel raakvlakken. Ook ik ben bezig met een HOT, hoewel ik dit niet zo zou hebben bedacht. Ook ik ben bezig om mijn huidige woning langzaam te ontspullen, te bedenken of ik het ga verhuren of verkopen om over drie jaar (dus 8 jaar vóór de pensioenleeftijd) definitief te verhuizen naar België en toch financieel onafhankelijk te blijven. Maar mijn (ons) verhaal is best ingewikkeld, maar dat ga ik hier allemaal niet uitleggen. Ik zet jouw blog wel op mijn leeslijstje…
Hoi Vlinder,
Leuk dat je reageert! Zojuist je mooi vormgegeven blog zitten bekijken en deze toegevoegd aan mijn blogroll.