Boodschappenblog

Afgelopen weekend kwamen er drie vrienden borrelen. Net zo als mijn schoonmoeder heb ik een lichte vorm van het weeshuis syndroom. Dat impliceert niet dat ik in een weeshuis ben opgegroeid, maar dat ik voor een weeshuis aan boodschappen in huis haal. Het motto hier in huizen Martina & Chris is dan ook “Beter mee verlegen dan om verlegen” en “er is geen betere raad dan voorraad.” gebruiken we ook regelmatig.

Omdat deze 3 vrienden niet weten van mijn HOT bestaan met frugal boodschappenlijstjes en bespaar maatregelen, wilde ik mij beter voordoen dan  ik werkelijk ben. Allemaal A-merken in huis gehaald. Heineken, Lays etc. Een aardige winkelwagen vol.

Helaas was bij mijn vrienden ook het januari syndroom toegeslagen. “Neh Chris, we proberen net een beetje op de kilo’s te letten” en andere smoezen. Stelletje verraders! Mij een beetje met alle bier, nootjes en chips laten zitten.

OK, hoe gaan we dat dan oplossen? 

Even een half uurtje nadenken en toen was ik er uit! We gaan het Montignac dieet on steroids herintroduceren. Geleerd van een oud collega die er 20 kg op afviel midden jaren 90 (Hoewel ik hem er ook van verdenk dat er wat amfetamine in het spel is geweest, gezien de slechte staat van zijn gebit, kale kop en rood doorlopen ogen waarmee hij op maandagmorgen de werkplaats in kwam hakken en zagen)

Terug naar het Montignac dieet on steroids. Ik ga dus dagen met voornamelijk groente en fruit afwisselen met dagen nootjes, chips en bier. Uiteraard het bier  pas na het werk, ik ben zeker wel een verantwoordelijke verkeersdeelnemer. Ook zal ik de dagen met nootjes, chips en bier extra multivitamines slikken. Het moet natuurlijk wel een beetje gezond blijven.

Het voordeel van Montignac dieet on steroids is dat het een heel frugal dieet is. Vet en suiker zijn nu eenmaal goedkope voedingsmiddelen. Daarom past het ook zo goed in mijn 30-30-30-30 challenge. Ik denk zelfs dat ik een vijfde 30 in de 30-30-30-30 challenge kan introduceren. Indien ik voor mijzelf over stap huismerken chips en nootjes kan ik keurig onder de 30 euro boodschappen per week blijven. Daarmee creëer ik voor mijzelf de 30-30-30-30-30 challenge!

Oh Ja, de stand van zaken deze week: Ruim 157 euro uitgegeven aan nootjes, chips en bier. En hoe zag jullie kassabon er deze week uit?

 

De 30/30/30/30 challenge week vier, het verband tussen afvallen en bewegen.

Vroeger? Vroeger was alles beter! Toen was het milieu nog schoon en sex nog vies.

Vroeger verrichte de klassieke mensch meer fysieke arbeid en verbrandde daarmee een shitload of calorieën. De moderne mens, en dit exemplaar in het bijzonder, is een gemaksmens geworden. Met de auto naar het werk. Acht uur per dag bureauwerk, vergaderen of onderhandelen. Vervolgens met de auto richting supermarkt voor de boodschappen en na maaltijd hangend op de bank of in gelijkwaardige houding met kat, laptop of ander vermaak tot het bedtijd is.

De bovenstaande dagindeling, heb ik nu een paar weken doorbroken. Ruim 100 km gewandeld sinds twee januari, in combinatie met veel bewuster eten en minder snoepen, heeft al ongeveer vijf kilogram afvallen als resultaat opgeleverd. Doordat ik iedere ochtend even op de weegschaal sta, meet ik duidelijk de verschillen per dag. De dalende lijn van de eerste drie weken begint af te vlakken en schommelt van dag tot dag.

Van vrienden en collega’s krijg ik regelmatig te horen: “Gezond eten en niet snoepen is belangrijk. Bewegen heeft veel minder effect dan eten.” Eigenwijs is my middle name. Ik ben het hier niet mee eens. In het verleden ben ik eerder 17 kg afgevallen en ik zie wel dergelijk de cohesie tussen afvallen en aanzienlijk meer bewegen.

Het lukt mij steeds beter om de verleidingen van het snoepen te weerstaan. Mijzelf motiveren meer te bewegen dan 30 km per week wandelen, is een stuk lastiger. Donkere koude dagen en gladde straten. Daarnaast vragen mijn tweede inkoop opleiding en bestuurswerk VVE veel tijd.

Daarom moet ik de komende weken mentaal doorbijten en doorgaan met de veranderingen die ik nu al heb ingezet. Het betere weer en meer daglicht uren komen vanzelf. De opleiding loopt tot half maart en eind april wil ik na vijf jaar mijn bestuurstaken aan anderen gaan overdragen.

Op naar week 5, waarin ik verwacht dat mijn gewicht onder de 100 kg uit zal komen!

De 30/30/30/30 challenge week drie, de verleiding

[zwoele stem] Hi Chris,

Stoere knappe vent. Wat leuk dat je er ook bent!

Wil je een stukje van mijn bruin gebakken filetjes of liever een hapje uit mijn sappige pootjes? 

Neen joh? Valt best mee. Je kan het hebben. Neem je toch geen toetje? OK, misschien dan een heel klein toetje? 

Met heeeeeul veel slagroom!!!!

 

Deze interne tweestrijd vindt tientallen keren per dag plaats in de grijze massa tussen mijn oren. Verstand versus impuls. Dopamine junkie versus beter weten. Niet in de spiegel kijken en lekker door snoepen. Ik ben al even sterk geweest.

Dit is de derde week dat ik mijn leven heb omgegooid. Streven naar afvallen en een betere gezondheid, maar de verleidingen liggen op de loer. De chocolade bonbons op mijn werk waar ik dagelijks langs loop. Het bedrijfsrestaurant met zo’n lekker broodje bal. Of de schaal met bittergarnituur wordt doorgegeven op dat feestje. En een extra plakje oude kaas maakt het broodje toch iets lekkerder!

Toch lukt het mij om mezelf in de laatste weken beter te beheersen. Ik ben mij beter bewust van de impulsen en kan er harder tegen vechten. Het blijft een eeuwig durende interne strijd en ik zal zeker af en toe in de verleiding komen.

Het verschil met de vorige keren dat ik probeerde af te vallen, is het bewust focussen op de resultaten die ik voor ogen heb. Als ik het echt moeilijk heb, snel naar een spiegel lopen of een selfie van mijn onderkinnen. Zo weer even met beide benen op de grond. Voor dit moment……


In week drie gaat mijn 30/30/30/30 challenge prima door. Ik kom aan de juiste kilometers wandelen en iedere ochtend de weegschaal pakken is een manier om mijzelf te motiveren. De weegschaal liegt niet. Net zoals de spiegel waar ik mij voor weeg. Op naar week 4!

De dertig dertig dertig dertig challenge week één en twee.

Afbeelding

Volgens mij begin ik weer een beetje door te slaan in numerologie waar een aantal mede bloggers spontaan jeuk van zouden krijgen, door 4 x 30 in de blog titel te gebruiken. Dan zal ik ook maar moeten uitleggen waarom:

  1. Ik ben met mijzelf de challenge aan gegaan om minimaal 30 km per week te lopen.
  2. Op 13 april wil ik de Bloesemtocht lopen met de afstand van 30 km
  3. Eén juli is de streefdatum om minimaal 15 kg te zijn afgevallen, ofwel 30 pond, in pounds zelfs 33 🙂
  4. Indien ik deze 15 kg afval, zakt mijn BMI onder de 30.

Na de uitleg, de eerste resultaten.

In de eerste week heb ik 22,7 km gewandeld verdeeld over 5 dagen. Wanneer ik deze extrapoleer naar 7 dagen kom ik op 31,7 km. Dat is niet valsspelen, maar voor mijzelf wat afspraken vastleggen. Mijn weken reken ik van maandagmorgen naar zondagavond. De challenge heb ik pas op woensdagmorgen bedacht. Vandaar de eerste week van 5 dagen.

Week 2 is een lastige week. Dinsdag speelde een oude sportblessure, de meniscus van mijn rechterknie weer op. Woensdag heel voorzichtig gaan lopen onder het motto, wel bewegen, niet belasten. Dat ging gelukkig goed.

Donderdag druk met updaten van mijn CV en referenties. Daardoor alleen tijdens de lunch kunnen wandelen. Mijn afspraak met een detacheringsbureau op vrijdagmiddag werd op het laatst een week uitgesteld. Mooi tijd om voor het eten nog een uurtje te wandelen.

Straks nog even wandelen naar de kapper en morgenochtend tussen ontbijt en boodschappen. De spieren worden soepeler en het voelt makkelijker om weer te gaan wandelen.

Op naar week drie!

Motivatie

Zo, daar ben ik eindelijk weer na wederom zes weken afwezigheid. Ik heb zelfs een paar weken overwogen om helemaal te stoppen met bloggen.

Ik miste de motivatie om te bloggen. De belangrijkste oorzaak is dat ik inhoudelijk weinig heb te melden. De financiën lopen goed en door het annuleren van de aankoop van het vakantiehuis in Drenthe heb ik daar verder weinig over te melden.

Ook heb ik al meerdere blogposts over gezonder leven en ontspullen van ons huishouden geschreven, en vooral daar zit het probleem. Ik ben precies 1 kg zwaarder dan een jaar geleden en heb al 5 maanden niet getraind. Naast de verkoop van ongeveer 600 boeken in juli is er ook niets meer op Marktplaats verkocht. Waarom zou ik dan schrijven over zaken die ik toch niet uitvoer of afmaak?

Het kan dus twee kanten op. Ik stop met bloggen en word een 200 kg zware hoarder, of ga mij nu echt eens bezig houden met mijn gezondheid. Ik kies voor het laatste. Woensdagmorgen op de schaal was ik 105 kg. Precies 3 kg aangekomen in de laatste 2 weken en een kg zwaarder dan vorig jaar in deze periode. Toen hielp een buikgriep mij om snel 2 kg af te vallen. nu zal ik zelf aan de gang moeten.

Ik kan nu een mooi blog schrijven en vervolgens weer vanavond met een zak nootjes op de bank gaan vegeteren, maar begrijp dat ik navolging van Financial Freedom Sloth en FireMe echt moet gaan veranderen. Ik wil een paar zaken essentieel veranderen om toch tot de juiste resultaten te komen. 
 

Daarom heb ik voor mijzelf 3 challenges bedacht:

  1. Ik wil iedere week minimaal 30 km wandelen verdeeld over de week.
  2. Ik wil zaterdag 13 april 30 km aan één stuk lopen tijdens de bloesemtocht in Geldermalsen.
  3. Ik wil op 1 juli 2019 minimaal 15 kg zijn afgevallen.

Iedere week wil ik mijn voortgang in een blogpost publiceren:

Doordat ik iedere week de voortgang deel, heb ik een flinke stok achter de deur. Leugens durf ik niet te publiceren, die komen later toch uit. Indien ik een week geen blogpost met een update plaats, lig ik met griep op bed of heb ik die week niets uitgevoerd. 

En nu?

Veranderd mijn blog nu in een “kijk mij eens goed bezig zijn, ik heb weer zoveel gepresteerd blog” Ik hoop het niet. Een van de redenen waarom ik buiten Slack vrijwel niet op social media te vinden ben, is dat ik geen interesse heb in “kijk mij eens goed bezig zijn, ik heb weer zoveel gepresteerd verhalen”, maar in de echte motivatie en zaken die mijn mede FIRE bloggers en aanhangers bezighouden. 

Het kan dus dat je afhaakt ik mijn strijd naar een gezonder leven. Geen probleem. Misschien wordt dit wel een heel saai en zweverig gezondheidsblog in de komende tijd.

The Pursuit of Heb je hem weer met gezemer Over zijn Trainen en afvallen.